Prodáváte nemovitost? Účinný návod, jak zvýšit její hodnotu

V současné době je velký zájem nejen o podnájmy, ale také o nákup nemovitostí. Na prodejní ceně se podílí nejen atraktivita lokality, rozloha nebo stav nemovitosti, ale i další proměnné, které se na výsledné ceně podepíšou a které můžete vy sami ovlivnit. Pokud prodáváte dům, měli byste je proto znát. Které to jsou?

Nejzásadnější je lokalita

Rozdíly v cenách domů a bytů jsou napříč celou Českou republikou stotisícové až milionové. Jak je to možné?

Hlavním důvodem je především lokalita. Zájemci se zaměřují na dopravní dostupnost, územní plán a občanskou vybavenost. Daleko atraktivnější je lokalita, ve které se nachází škola, školka, doktor, obchody a pošta, než lokalita na samotě, od které je nejbližší obchod vzdálený několik kilometrů. Důležitou roli však hrají i sousedé. Věděli jste, že krásně zrekonstruovaný dům bude mít nižší hodnotu, jestliže se nachází v nebezpečné části města?

Do prodejní ceny se promítne i územní plán. Jestliže v současné době stojí dům v oblasti s horší dopravní dostupností, ale v územním plánu je zavedena stavba zastávek hromadné dopravy, můžete jej nabízet za vyšší cenu než dům, v jehož blízkosti se plánuje stavba rychlostní komunikace.

Nemalou měrou cenu ovlivňuje také zaměstnanost v daném místě, která, pokud je nízká, může hodnotu nemovitosti snížit o 10–30 %.

Jak se o zvýšení ceny nemovitosti můžete zasloužit sami?

Lokalitu nemovitosti samozřejmě nezměníte. Existuje ale několik činitelů, které můžete sami ovlivnit a díky kterým můžete nemovitost prodat za vyšší cenu.

Na vzhledu a exteriéru záleží

Vzhled vašeho domu je prvním faktorem, který výrazně ovlivní zájemcův první dojem. Proto se snažte, aby byl co nejlepší. Jak toho dosáhnout?

  • Posekejte trávník,
  • ukliďte rozházené dětské hračky a zahradní náčiní,
  • truhlíky osázejte barevnými květinami,
  • umyjte zahradní nábytek.

Na první pohled zaujme zabezpečení a úsporné prvky. Mezi ty se řadí například automatické venkovní žaluzie, rolety nebo čím dál oblíbenější slunolamy. Slunolamy byly dříve k vidění jen u moderních administrativních budov, ale v současné době se čím dál častěji objevují i na rodinných stavbách. Hliníkové slunolamy ovlivňují světelný tok, takže je v interiéru vždy světelná i tepelná pohoda. Jsou ideální pro stínění prosklených fasád, oken a světlíků. Navíc jsou výrazným architektonickým prvkem, který z obyčejného domu udělá dům neobyčejný.

Také pergola může navýšit prodejní cenu, a to zejména pokud se bude jednat o kvalitní bioklimatickou pergolu. Vyznačuje se pohyblivými lamelami, jejichž sklon můžete upravovat podle svých požadavků. V případě potřeby je můžete zcela sklopit a z otevřené střechy udělat střechu zavřenou. Lamely bioklimatických pergol ovládá elektromotor, takže je můžete bez problémů připojit do systému automatizované domácnosti. Kromě toho je můžete vybavit dešťovým a větrným senzorem, který se o naklápění lamel postará za vás na základě povětrnostních podmínek.



Obrázek: Bioklimatická pergola patří k nejmodernějším přístřeškům na trhu. 

Zateplení a další úsporná řešení

I tento faktor je zcela ve vaší režii a výrazně ovlivní nejen pořizovací cenu, ale také potenciál domu. Díky zateplení fasády a výměně oken a dveří se výrazně snižují energetické náklady na provoz domu, za což si zájemce rád připlatí. Velké popularitě se dnes těší i zelená řešení v podobě solárních panelů. Ruku v ruce s úspornými řešeními jde i stav rozvodů elektroinstalace, která by v současné době měla být v mědi.

Přitažlivý interiér

Zájemce si samozřejmě vnitřní prostory upraví a vybaví podle sebe. Ale interiér se výrazně podílí na celkovém dojmu. Rozhodně nic nepokazíte tím, když celý dům vymalujete na bílo, zasádrujete díry, vyspravíte praskliny a staré lustry vyměníte za nové.

Pamatujte, že veškeré prostory by měly být zařízené co nejuniverzálněji. Zájemce si musí představit, jak se mu v domě bude žít. Proto odneste veškeré osobní věci, jako fotografie, talismany a hygienické potřeby, které máte v koupelně.



Obrázek: Interiér by měl být zařízený neutrálně. 

Kuchyň se nevyplatí před prodejem nákladně rekonstruovat. Postačí, když vyměníte kuchyňskou desku, která celé kuchyňské lince dodá šmrnc. Není od věci investovat do LED osvětlení pod kuchyňskou linku. Podobně můžete přistoupit i ke koupelně. Zde postačí vydrhnout spáry, pořídit nové WC sedátko, úložné prostory a závěs do sprchového koutu.

Jestliže chcete domu přidat na atraktivitě, zamyslete se nad tím, zda disponuje prostorem, který by se dal proměnit v další koupelnu nebo alespoň WC. Často se pro přestavbu používají například technické prostory nebo podkrovní část. V inzerátu tyto možnosti zdůrazněte.

Chytrá domácnost

Plusové body vaše nemovitost bezpochyby získá, pokud ji vybavíte systémem chytré domácnosti. Rozsah je jen na vás. Můžete se rozhodnout pouze pro základní variantu, která zahrnuje systémy zvyšující bezpečnost, nebo se pustit do větší automatizace domácnosti, jež novému majiteli ušetří čas a peníze. Inteligentní domácnost se postará o ekologické a ekonomické svícení či vytápění, stínění, ohřev bazénu či ovládání pergoly.

Pamatujte, že investice do vlastní nemovitosti se vám při jejím prodeji rozhodně vrátí a s velkou pravděpodobností na ní vyděláte.

ZJISTIT CENU

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.